Författararkiv: Maria Jerkland

Vänträff i Grünewaldsalen 11 mars kl.18

Människan Dag Hammarskjöld

Dag Hammarskjöld

En fascinerande människa som fortfarande inspirerar. Med djupa kunskaper om natur, musik, filosofi och poesi i kombination med det internationella arbetet för fred, säkerhet och mänskliga rättigheter var han en människa utöver det vanliga.

Författaren och diplomaten Staffan Carlsson speglar människan bakom den politiska gärningen. En inblick i Hammarskjölds yttre och inre liv.

Läs mer om Vänträffen>>

Generalrepetitioner

Som medlem i Filharmonikernas vänner har du möjlighet att lyssna på utvalda generalrepetitioner. Platserna ska vara intagna senast 15 minuter före repetitionen. Publikvärdarna ger instruktioner om var det är möjligt att sitta under genrepet. Kom ihåg att stänga av mobiltelefonen helt – inte bara ljudlöst – under hela repetitionen.

OBS! Medlemskortet ska uppvisas i entrén, som är porten närmast rampen på Hötorget. Publikhissen vid T-baneuppgången Kungsgatan 41 är också öppen. Även där skall medlemskortet visas upp. Ring 08-786 02 00 repetitionsdagen för att få bekräftat att repetitionen kommer att äga rum.

21 februari kl 10-13. Dirigent Andrew Manze. Vicki Powell, viola. Konserter 21 och 22 februari. Musik av Ruth Gibbs, Ralph Vaughan Williams och William Walton.

21 mars kl 10-13. Dirigent Sakari Oramo. Johan Dalene, violin. Konserter 21 och 23 mars. Musik av Carl Nielsen, Maurice Ravel och Jean Sibelius.

22 maj kl 10-13. Dirigent Manfred Honeck. Janine Jansen, violin. Konserter 22 och 23 maj. Musik av Andrea Tarrodi, Jean Sibelius och Antonin Dvorák.

Konsertprogram för konserterna finns i tidningen ”Lyssna”. och på konserthuset.se (öppnas på ny sida)

Människan och musiken

En poetisk musikhistoria i fem delar

Konserthuset Stockholm presenterade förra året en poetisk musikhistoria i fem delar, som samtidigt undersöker de olika element som musik består av. Filmerna finns gratis tillgängliga på Konserthuset Play, kräver ingen registrering eller inloggning.

Varför existerar musik? Vad händer med oss när vi skapar eller lyssnar på musik? Vilken är drivkraften bakom ett liv som musiker eller tonsättare? I den här serien söker vi svaren tillsammans med musiker, lyssnare och forskare. De fem avsnitten behandlar västerländsk konstmusik – klassisk musik – utifrån olika teman. Det är ingen kronologisk musikhistoria och ingen traditionell framställning; i stället rör vi oss mellan olika teman och perspektiv, fram och tillbaka, i nutid och dåtid.

De halvtimmeslånga avsnitten kretsar kring ett eller flera av de element som musik, musicerande och lyssnande består av. Invävt i berättelsen finns presentationer av begrepp som naturtonserie, kvintcirkel, notskrift osv. Vi möter även flera instrumentbyggare som beskriver sitt hantverk.

Filmerna innehåller unika inspelningar med Kungliga Filharmonikerna och personliga intervjuer med en rad av orkesterns medlemmar. I nära samtal får vi lyssna till tankar om passion och motivation, men även om tvivel och prestationskrav. Vi följer med in till de privata övningsrummen, lyssnar till solostycken och kammarmusik – och försöker förstå musikens väsen.

Själva musiken klingar flödigt och även om filmerna inte presenterar en kronologisk historik, så kommer den tittare som ser hela serien att få ta del av den västerländska musikhistorien: från renässans och barock vidare till samtida musik. De olika epokerna, liksom viktiga samhällsskeenden som påverkat utvecklingen, presenteras av musikforskare. I djupdykningar kring enskilda tonsättare möter vi berättelser om bland annat familjen Mozart, paret Schumann, Igor Stravinsky och Nadia Boulanger.

Se serien Människan och musiken här>>

Prisutdelning i fullsatt konserthus

Inför ett fullsatt konserthus i fredags, den 18 nov, kunde Vännernas ordförande, Staffan Rydén, dela ut varsitt pris till två musiker i Kungl. Filharmonikerna.

Camilla Svarfvar, viola, tilldelades Stefan Jacobsons pris till Fritz och Wega Jacobsons minne. Josep Castanyer Alonso, cello, tog emot årets pris ur CHs jubileumsdonation till minne av Vänföreningens 30-årsjubileum 2017.

Camilla Svarfvar, viola och Josep Castanyer Alonso, cello.

Årets filharmoniker 2023

Vid konserten den 6 maj delade vänföreningens ordförande, Staffan Rydén ut två stipendier om vardera 50 000 kronor till årets filharmoniker 2023 – Henrik Hansson, violin I och Anders Haag, pukor.

Årets filharmoniker 2023 Henrik Hansson och Anders Haag

Ny ordförande i Filharmonikernas vänner

Staffan Rydén, Barbro Holmberg och Stefan Forsberg (Foto: Brita Löfgren Lewin)

Efter sex år i vänföreningens styrelse varav fem år som ordförande avtackades Barbro Holmberg vid årsmötet den 27 mars.

Föreningens vice ordförande Stefan Bohman överlämnade ljusstaken ”Vänskapsknuten” från föreningen. Konserthuschefen Stefan Forsberg tackade med blommor och orkesterns ordförande Anders Haag hyllade Barbro med ”Hymn till Barbro” skriven för henne och framförd av Joakim Agnas, trumpet, Karl Frisendahl, trombon, och honom själv på pukor.

Barbro Holmberg tackade för musikhyllningen och samarbetet i vänföreningens styrelse. Hon tackade också Konserthuset för den viktiga och uppskattade generositeten för föreningen.

Staffan Rydén valdes till ny ordförande för 2023

Staffan har en lång karriär inom kulturvärlden bakom sig. Han har sjungit på Folkoperan där han också varit vd, varit vice vd på Dramaten och rektor för Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet och arbetat som kulturchef för Västra Götalandsregionen.

Staffan Rydén har suttit i många styrelser inom musik och scenkonstområdet. Han är nu ordförande för Nationellt centrum för musiktalanger liksom för den ideella föreningen Projekt Masthamnsoperan.