Författararkiv: Maria Jerkland

Musik- & kulturresa till Värmland 26-28 juni

Rosa salongen på Saxå herrgård

Följ med på en musik- & kulturresa till Värmland med konserter vid Saxå Kammarmusikfestival med besök på
Saxå herrgård med visning av Carl Jan Granqvist, Måltidens hus, Västanå Teater där vi upplever Anna Svärd i Berättarladan – den tredje och sista delen av Selma Lagerlöfs Löwensköldska ringen, visning av konstnärscentrat Sillegården, Rackstadsmuseet, Klässbols Linneväveri och Lars Lerins Konsthall på Sandgrund i Karlstad.
Vi bor på Grythyttans Gästgivaregård och på hotell Selma Spa i Sunne. Vi åker buss från Cityterminalen i Stockholm tisdagmorgon 26 juni och efter tre välfyllda kulturdagar är vi tillbaka i Stockholm torsdag kväll den 28 juni.

Saxå Kammarmusikfestivals konsertprogram liksom hela resans program och anmälningsformulär finns www.saxa.se>>.

Möt hösten med Mozart – dagstur till Örebro 22/9

Svenska kammarorkestern, Örebro

Svenska Kammarorkestern spelar i det nyrenoverade konserthuset, kl. 15, Mozarts sista symfonier Nr 40 och 41 under ledning av Richard Tognetti.

Före konserten tar vi en promenad i Wadköpings friluftsmuseum. Vi kommer även att få en visning av konserthuset och äta middag där.

Kostnad: 950 kronor. Anmälan senast den 17 augusti till Forsbergs buss, info@forsbergsbuss.se,
tfn 0292-30168 eller 018-103 550.

Konsertresa till Bryssel 23-26 november

Palais de Beaux-Arts

Följ med på en konsertresa för Filharmonikernas vänner till Bryssel den 23-26 november, 2018
På programmet står konsert med La Monnaie Symphony Orchestra som framför Beethovens symfonier nr 1 och 3 under ledning av den franske dirigenten Alain Altinoglu samt Galakonsert och final vid IV. International Music Competition Triomphe de l’Art för stråkinstrument respektive kammarorkestrar.

I reseprogrammet ingår också sigtseeing i Bryssel med bl.a. besök på Europaparlamentet samt en dagstur till Gent.

Läs mer om konsertresan till Bryssel>>

Gratis lunchkonsert 1/6 kl. 12.00

Lunchkonsert /utrymningsövning fredagen den 1 juni kl. 12.00
Konserthuset gör en fullskalig utrymningsövning där hela ska organisationen öva och testa beredskapen under kontrollerade former. För att den skall bli realistisk krävs en stor publik. Därför bjuder Konserthuset in Vänföreningens medlemmar och hoppas på stor anslutning. Konserthuset bjuder publiken på kaffe från kl. 11.15.

Kungliga Filharmonikerna spelar under Emil Eliassons ledning:

• Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 4 B-dur (31 min)
  • Andrea Tarrodi: Liguria (10 min)

Biljetter kommer att delas ut vid Vänträffen den 30 maj. En biljettbokningslänk kommer att sändas till er som har e-post för att ni skall kunna boka biljetter online. Viss tillgång till biljetter även i stora entrén på konsertdagen. Biljettkontoret, som har en mycket hektisk period fram till sista maj, kommer inte att ha möjlighet att hantera dessa biljetter.

Vänträff 30/5: Birgit Nilsson 100 år

Vår frejdade världssopran Birgit Nilsson skulle ha fyllt 100 år den 17 maj. I samband med detta utkommer biografin BIRGIT från Västra Karup till Metropolitan.

Den danska operasångerskan och författaren till boken, Elisabet Meyer-Topsøe, blev nära vän till Birgit. Boken visar på nya sidor av Birgits konstnärskap och personlighet och ger inblick i vad som tidigare inte har skildrats eller framförts.
Boken kommer att finnas till försäljning till ett specialpris. OBS! Endast kortbetalning.

Hör Elisabet Meyer-Topsøe berätta om detta i samtal med journalisten och översättaren Tom Sandberg. De kommer att ge en gripande närbild av en stor konstnär varvat med musikillustrationer på CD under hela vänträffen.

Foto: Anna Aatola

Barbro Holmberg, Vännernas nya ordförande

Martin Dworén och Barbro HolmbergVid Filharmonikernas vänners årsmöte den 20 mars valdes Barbro Holmberg till föreningens ordförande. Barbro, som varit del av styrelsen i ett år, har bland mycket annat, tidigare varit landshövding i Gävleborgs län och ordförande i Gävle Symfoniorkesters Vänner.

Avgående ordförande, Martin Dworén, avtackades efter tio år i styrelsen, varav fem år som ordförande.

Martin Dworén och Barbro Holmberg