Författararkiv: Maria Jerkland

Forellkvintetten – en klassiker!

Vänträff  i Grünewaldsalen den 30 oktober 2018 kl. 18.00

Upplev en kväll med Franz Schuberts Forellkvintetten.  En gnistrande pärla inspirerad av fritt och klart strömmande vatten.

Kvällen inleds med att musikvetaren och inspiratören Måns Tengnér speglar en bild av Schubert med fokus på “Forellen” som kvintetten kallas i musikkretsar.

Efter paus spelar cellisten Hanna Dahlkvist med vänner hela kvintetten. Vi lovar en unik kväll med Schuberts musik!

Läs mer om vänträffen och anmälan>>

Musikresa till Köpenhamn 11-13 april 2019

Följ med på en musikresa för Filharmonikernas Vänner till Köpenhamn i vår!

Första kvällen går vi på konsert på DR Konserthuset och lyssnar på Dmitri Sjostakovitjs 15:e symfoni under ledning av dirigent Juanjo Mena. Därutöver spelas Benjamin Brittens violinkonsert, ett storslaget och allvarligt verk. Violinisten är Augustin Hadelich.

Den Kongelige Opera

Den andra kvällen går vi på en operaföreställning, Drot og Marsk, som handlar om en maktkamp i Danmark i slutet av 1200-talet, en dramatisk historia med maktspel och kärleksintriger. Ett unikt tillfälle att höra ett klassiskt danskt operaverk. Dirigent är Michael Schønwandt.

I programmet ingår också guidade visningar av det Kongl. Bibliotek (Den sorte diamant) och Musikmuseet samt en 3-rätters middag.

Läs mer om musikresan till Köpenhamn>>

Johannes Rostamo belönad

Johannes Rostamo, solocellist

I samband med söndagens konsert (16/9) Orfeus skattkammare, med musiker ur Orfeus Barockensemble, tilldelades Johannes Rostamo ett stipendium på 50.000 kronor från CH:s jubileumsdonation till minne av Vänföreningens 30-års jubileum 2017”. Donator önskar vara anonym.

Johannes Rostamo är solocellist i Kungliga Filharmonikerna och arbetar som gästande solocellist i en rad europeiska orkestrar. Han är även en passionerad kammarmusiker och en av initiativtagarna bakom ensemblen Stockholm Syndrome Ensemble, och medlem i den finska Jousia Ensemble. Hans intresse för barockmusik har därtill lett till grundandet av filharmonikernas egen tidstypiska Orfeus Barockensemble.

Läs mer om Johannes Rostamo>>   (länken öppnas i nytt fönster)

Anmäl dig till höstens lyssnarcirkel senast 8/10!

På grund av ombyggnader i konserthuset, kommer höstens lyssnarcirkel, fem föreläsningar, gå av stapeln i Immanuelskyrkan.

Lyssnarcirkeln drar igång den 8 oktober med ett föredrag om den polske tonsättaren och pianisten Karol Szymanowski. Måns Tengnér berättar och varvar med musikexempel.

Läs mer om lyssnarcirkeln här >>

Karol Szymanowski (1882-1937)

Musiker belönade av Prins Carl Gustafs stiftelse

Vid årets DN-konsert på Gärdet den 12 augusti med Kungl Filharmonikerna delade vänföreningens ordförande Barbro Holmberg ut kungliga stipendier ur Prins Carl Gustafs stiftelse till tre av orkesterns musiker. Stipendiaterna är Bo-Gustaf Thorell (violin I), Anna Riikonen (flöjt) och Bengt Paulsson (trumpet). Stipendiaterna fick diplom samt 25,000 kr vardera.

Foto: Hans Fridén

Tre filharmoniker belönade i maj

I samband med konserten den 19 maj utsågs Jan Bengtson (flöjt) och Daniela Bonfiglioli (1:a  violin) till Årets filharmoniker 2018. Jan Fahlén (2:a violin) erhöll Stefan Jacobsons pris till Fritz och Wega Jacobsons minne 2018.

Konsertresa till Bryssel 23-26 november

Palais de Beaux-Arts

Följ med på en konsertresa för Filharmonikernas vänner till Bryssel den 23-26 november, 2018
På programmet står konsert med La Monnaie Symphony Orchestra som framför Beethovens symfonier nr 1 och 3 under ledning av den franske dirigenten Alain Altinoglu samt Galakonsert och final vid IV. International Music Competition Triomphe de l’Art för stråkinstrument respektive kammarorkestrar.

I reseprogrammet ingår också sigtseeing i Bryssel med bl.a. besök på Europaparlamentet samt en dagstur till Gent.

Läs mer om konsertresan till Bryssel>>