Författararkiv: Maria Jerkland

Årsmöte och Vänträff den 12 mars kl. 18

Årsmöteshandlingarna kan du läsa här>>
Alla årsmöteshandlingar kommer att finnas upptryckta på årsmötet.

Efter årsmötet Vänträff – fri entré

Konserthuschefen Stefan Forsberg informerar och svarar på frågor.

Därefter framförs Robert Schumanns pianokvintett i Ess-dur av tidigare Filharmonikerna Per-Erik Olsson, violin, Britten Wallfors Svenson, violin, Kersti Åberg Westfelt, viola, kollegan från Hovkapellet Lennart Sköld, cello samt Maria Kihlgren, piano.

Musikfrågetävling

Inbjudan till medlemmarna i Filharmonikernas Vänner till Radiosymfonikernas och Radiokörens Vänförenings musikfrågetävling ”Kontrapunkt” – med levande musik.

Måndagen den 15 april kl 17.30 -20.00 i Studio 2 i Radiohuset, Oxenstiernsgatan 20.

Två lag från Radiosymfonikerna/Radiokören respektive Vänföreningen tävlar i frågor om klassisk musik. Tävlingsledare – Bodil Asketorp. Domare – Niklas Lindblad. Förfriskningar med tilltugg serveras i pausen.

Entré 100 kr betalas vid entrén – kontant eller Swish. Anmälan senast måndag den 8 april till ptrehorning@gmail.com eller till Pär Trehörning, Rålambsvägen 52, 112 56 Stockholm. Begränsat antal platser.

Musik- och konstresa till Norrköping

Följ med på en musik- och konstresa till Norrköping den 16 mars!

Dagen i Norrköping inleds på Norrköpings Konstmuseum där vi får en visning av samlingarna.

På eftermiddagen framför Norrköpings symfoniorkester Allan Petterssons symfoni nr 12 under ledning av Christian Lindberg. Radiokören och Erik Erikssons kammarkör medverkar.

Läs fler detaljer kring resan till Norrköping, kostnad och anmälan>>

Medlemsavgift 2019

Kom ihåg att betala medlemsavgift för 2019!
Avgiften är oförändrad, 250 kr för en person och 350 kr för två personer på samma adress. Betalning till plusgiro 25 45 66-3, via bankgiro nr 5783-7296 eller med Swish till nr 123 352 5920.

Medlemskort för 2019 kommer att skickas ut efter efter hand sedan vi hunnit bokföra betalningarna.

Så här i början av året kommer det hundratals betalningar varje dag, så det tar lite tid att bokföra dem alla. Vi hoppas på förståelse för att arbetsbelastningen just nu är hög och det kan dröja något innan medlemskorten kommer hem i brevlådan. Alla skall dock ha fått sina medlemskort i god tid före de första evenemangen i senare delen av februari (Lyssnarcirkelns början 18 februari och Vänträffen 19 februari – se ovan).

Musikresa till Köpenhamn 11-13 april 2019

Följ med på en musikresa för Filharmonikernas Vänner till Köpenhamn i vår!

Första kvällen går vi på konsert på DR Konserthuset och lyssnar på Dmitri Sjostakovitjs 15:e symfoni under ledning av dirigent Juanjo Mena. Därutöver spelas Benjamin Brittens violinkonsert, ett storslaget och allvarligt verk. Violinisten är Augustin Hadelich.

Den Kongelige Opera

Den andra kvällen går vi på en operaföreställning, Drot og Marsk, som handlar om en maktkamp i Danmark i slutet av 1200-talet, en dramatisk historia med maktspel och kärleksintriger. Ett unikt tillfälle att höra ett klassiskt danskt operaverk. Dirigent är Michael Schønwandt.

I programmet ingår också guidade visningar av det Kongl. Bibliotek (Den sorte diamant) och Musikmuseet samt en 3-rätters middag.

Läs mer om musikresan till Köpenhamn>>

Johannes Rostamo belönad

Johannes Rostamo, solocellist

I samband med söndagens konsert (16/9) Orfeus skattkammare, med musiker ur Orfeus Barockensemble, tilldelades Johannes Rostamo ett stipendium på 50.000 kronor från CH:s jubileumsdonation till minne av Vänföreningens 30-års jubileum 2017”. Donator önskar vara anonym.

Johannes Rostamo är solocellist i Kungliga Filharmonikerna och arbetar som gästande solocellist i en rad europeiska orkestrar. Han är även en passionerad kammarmusiker och en av initiativtagarna bakom ensemblen Stockholm Syndrome Ensemble, och medlem i den finska Jousia Ensemble. Hans intresse för barockmusik har därtill lett till grundandet av filharmonikernas egen tidstypiska Orfeus Barockensemble.

Läs mer om Johannes Rostamo>>   (länken öppnas i nytt fönster)

Musiker belönade av Prins Carl Gustafs stiftelse

Vid årets DN-konsert på Gärdet den 12 augusti med Kungl Filharmonikerna delade vänföreningens ordförande Barbro Holmberg ut kungliga stipendier ur Prins Carl Gustafs stiftelse till tre av orkesterns musiker. Stipendiaterna är Bo-Gustaf Thorell (violin I), Anna Riikonen (flöjt) och Bengt Paulsson (trumpet). Stipendiaterna fick diplom samt 25,000 kr vardera.

Foto: Hans Fridén

Tre filharmoniker belönade i maj

I samband med konserten den 19 maj utsågs Jan Bengtson (flöjt) och Daniela Bonfiglioli (1:a  violin) till Årets filharmoniker 2018. Per Fahlén (2:a violin) erhöll Stefan Jacobsons pris till Fritz och Wega Jacobsons minne 2018.

Barbro Holmberg, Vännernas nya ordförande

Martin Dworén och Barbro HolmbergVid Filharmonikernas vänners årsmöte den 20 mars valdes Barbro Holmberg till föreningens ordförande. Barbro, som varit del av styrelsen i ett år, har bland mycket annat, tidigare varit landshövding i Gävleborgs län och ordförande i Gävle Symfoniorkesters Vänner.

Avgående ordförande, Martin Dworén, avtackades efter tio år i styrelsen, varav fem år som ordförande.

Martin Dworén och Barbro Holmberg