Författararkiv: Maria Jerkland

Musiker belönade av Prins Carl Gustafs stiftelse

Vid årets DN-konsert på Gärdet den 12 augusti med Kungl Filharmonikerna delade vänföreningens ordförande Barbro Holmberg ut stipendier ur Prins Carl Gustafs stiftelse till tre av orkesterns musiker. Stipendiaterna är Bo-Gustaf Thorell (violin 1) ej närvarande, Anna Riikonen (flöjt, huvudansvar piccolaflöjt) och Bengt Paulsson (trumpet, alternerande stämledare). Stipendiaterna fick diplom samt 25,000 kr vardera.

Foto: Hans Fridén

Tre filharmoniker belönade i maj

I samband med konserten den 19 maj utsågs Jan Bengtson (flöjt) och Daniela Bonfiglioli (1:a  violin) till Årets filharmoniker 2018. Jan Fahlén (2:a violin) erhöll Stefan Jacobsons pris till Fritz och Wega Jacobsons minne 2018.

Möt hösten med Mozart – dagstur till Örebro 22/9

Svenska kammarorkestern, Örebro

Svenska Kammarorkestern spelar i det nyrenoverade konserthuset, kl. 15, Mozarts sista symfonier Nr 40 och 41 under ledning av Richard Tognetti.

Före konserten tar vi en promenad i Wadköpings friluftsmuseum. Vi kommer även att få en visning av konserthuset och äta middag där.

Kostnad: 950 kronor. Anmälan senast den 17 augusti till Forsbergs buss, info@forsbergsbuss.se,
tfn 0292-30168 eller 018-103 550.

Konsertresa till Bryssel 23-26 november

Palais de Beaux-Arts

Följ med på en konsertresa för Filharmonikernas vänner till Bryssel den 23-26 november, 2018
På programmet står konsert med La Monnaie Symphony Orchestra som framför Beethovens symfonier nr 1 och 3 under ledning av den franske dirigenten Alain Altinoglu samt Galakonsert och final vid IV. International Music Competition Triomphe de l’Art för stråkinstrument respektive kammarorkestrar.

I reseprogrammet ingår också sigtseeing i Bryssel med bl.a. besök på Europaparlamentet samt en dagstur till Gent.

Läs mer om konsertresan till Bryssel>>

Barbro Holmberg, Vännernas nya ordförande

Martin Dworén och Barbro HolmbergVid Filharmonikernas vänners årsmöte den 20 mars valdes Barbro Holmberg till föreningens ordförande. Barbro, som varit del av styrelsen i ett år, har bland mycket annat, tidigare varit landshövding i Gävleborgs län och ordförande i Gävle Symfoniorkesters Vänner.

Avgående ordförande, Martin Dworén, avtackades efter tio år i styrelsen, varav fem år som ordförande.

Martin Dworén och Barbro Holmberg