Vänträffar

Grünewaldsalen

Vänträffarna äger rum i den vackra Grünewaldsalen i Stockholms konserthus.

Entréavgiften är 100 kr per person och betalas vid ingången. Kom ihåg att ta med medlemskortet!

Den 1 oktober kl 18.00
Rebellen, traditionalisten, modernisten. Tonsättaren Claude Debessy – 100 år

En tonsättare som med sitt mästerskap har förändrat musikhistorien på ett revolutionerande sätt. Ett inflytande som sträckte sig långt utöver den moderna konstmusikens gränser. Musik som blev inspiration för jazz, filmmusik, pop. Om musik har Debussy uttryckt följande ”Det finns ingen teori. Du behöver bara lyssna. Njutningen är lagen” Men är det så? Debussy blev motsagd.

Stefan Bohman, musikvetare och tidigare chef för Musikmuseet och Strindbergsmuseet, talar om Claude Debussy, hans musik och frågan om det räcker med att bara lyssna, om njutningen är den enda lagen.

Föredraget varvas med musikframföranden av musiker ur orkestern.

Anmäl dig till vannerna@konserthuset.se eller på telefonsvarare 08-20 58 12 snarast möjligt och senast den 25 september. Om du får förhinder anmäler du det på telefon eller e-post.

Annorlunda Catering kommer att ha öppet för servering i foajén utanför Grünewaldsalen. Du kan göra en förbeställning redan före vänträffens början så står allt på reserverad plats när pausen börjar. Om du önskar ett glas vin i pausen köper du en vinbiljett för 50 kr när du betalar avgiften för vänträffen.

Kommande vänträffar: 30 oktober och 3 december. Program meddelas senare.