månadsarkiv: mars 2019

Vänträff i Grünewaldsalen den 8 april kl 18

En kväll i sällskap med Johan Helmich Roman

Johan Helmich Roman (1694-1758)

Författaren Ernst Brunner levandegör tonsättaren och människan Johan Helmich Roman (1694-1758) och hans samtid i den första historiska biografin Likt ett skeleton. En tid som var den mest omvälvande i Sveriges historia. Tonsättaren var Sveriges ende store aktör på 1700-talets europeiska musikscener. Sju år gammal visades han fram vid hovet som musikaliskt underbarn. Efter sin död föll han i glömska.

Likt ett skeleton kommer att finnas till försäljning före vänträffen och i pausen.

Läs mer om anmälan mm>>

Vänföreningens årsmöte 2019

Jan Lindman, Barbro Holmberg och Rune Larsson

Vid vänföreningens årsmöte den 12 mars, med ca 280 medlemmar närvarande, omvaldes Barbro Holmberg till ordförande i föreningen. Barbro avtackade föreningens vice ordförande Jan Lindman för hans uppskattade  insatser under nio år i föreningens styrelse.

Rune Larsson är ny ledamot i styrelsen. Rune har arbetat många år med finansförvaltning och stiftelsefrågor har ett stort musikintresse.

Övriga medlemmar i styrelsen: Stefan Bohman Falk (vice ordförande), Johan Falk, Monika Hammar Granberg, Erik Höök, Maria Jerkland Åberg, Rune Larsson (nyval), Brita Löfgren Lewin, Margareta Risinggård, Stefan Forsberg (konserthuschef) samt Peter Eriksson (orkesterns ordförande).

Protokoll från årsmötet>>