månadsarkiv: oktober 2021

Tre ryska 1800-talskompositörer

Måns TengnérVi inbjuder till två digitala föreläsningar med musikvetaren Måns Tengnér i höst. Föreläsningar som tar oss med till några av den ryska musikens begåvade tonkonstnärer och deras samtid.

22 oktober: Milij Balakirev och Alexander Borodin. 19 november: Nikolaj Rimskij-Korsakov.

Föreläsningarna kommer att sändas via särskild länk till din e-postadress och vara tillgänglig i en månad från publiceringsdatum. Mer information kommer med länken.

Om vi inte har din e-postadress, meddela gärna på vannerna@konserthuset.se

Wilhelm Stenhammar ̶ ͏͏en nationaltonsättare?

Vänträff i Grünewaldsalen den 26 oktober kl 18

Wilhelm Stenhammar
Wilhelm Stenhammar, en av Sveriges mest betydande tonsättare, var även en av sin tids främsta svenska pianister.

Stefan Bohman, tidigare chef för Musikmuseet, berättar tillsammans med kollegan från Strindbergsmuseet, Erik Höök, om den banbrytande kammarmusikern som blev orkestergrundare, dirigent och en centralgestalt bland tidens författare och kulturpersonligheter. Vi får också höra om Stenhammars folkbildande konserter och om konflikten med Verner von Heidenstam om kantaten Ett folk.

Men, varför har Stenhammar inte slagit igenom internatonellt? Och är kompositören av Sverige en nationaltonsättare?

Martin Sturfält
Martin Sturfält, konsertpianist och en av Sveriges främsta kännare av Stenhammars musik.

Efter pausen spelar Martin Sturfält några tidiga pianostycken av Stenhammar.

Läs mer om vänträffen>>>