Vänträff

Grünewaldsalen

Vänträffarna äger rum i den vackra Grünewaldsalen i Stockholms konserthus.

Entréavgiften är 100 kr per person och betalas vid ingången. Kom ihåg att ta med medlemskortet!

Vänträff den 28 maj 2019 kl 18:

Underbarnet Fanny Mendelssohn Henzel

Tonsättaren Fanny Mendelssohn Hensel (1805-1847) kom, trots tidens motstånd, att skriva cirka 500 verk och anses idag som 1800-talets viktigaste kvinnliga tonsättare.

Ellinor Skagegård, kulturjournalist, föreläser om ett kvinnligt musikskapande som i sinom tid kom upp i ljuset. Hennes nyutkomna bok om Fanny Mendelssohn Hensel kommer att finnas till försäljning.

Efter pausen spelas musik av Fanny Mendelssohn Hensel.

(Foto: Robert Agius)

Anmäl dig till vannerna@konserthuset.se eller på telefonsvarare 08-20 58 12 senast den 24 maj. Om du får förhinder anmäler du det på telefon eller e-post. Entré 100 kr, kom ihåg medlemskortet som ska visas upp vid entrén!

Annorlunda Catering kommer att ha öppet för servering i foajén utanför Grünewaldsalen. Du kan göra en beställning redan före vänträffens början så står allt på reserverad plats när pausen börjar. Om du önskar ett glas vin i pausen köper du en vinbiljett för 50 kr när du betalar avgiften för vänträffen.

Vid vänträffen i april spelade Peter Eriksson, violin och Karin Petersdotter viola, fyra duetter av Johan Helmich Roman. Johannes Rostamo, cello, spelade Solosvit nr 1 av Johan Sebastian Bach.

Kommande vänträffar
Hösten 2019: 24 september, 22 oktober, 18 december