Vänträff

Grünewaldsalen

Vänträffarna äger rum i den vackra Grünewaldsalen i Stockholms konserthus.

Entréavgiften är 100 kr per person och betalas vid ingången. Kom ihåg att ta med medlemskortet!

Den 3 december kl 18.00
Emil Sjögren — den bortglömde tonsättaren

Under sina många vistelser i Paris i början av 1900-talet lanserades Emil Sjögrens musik intensivt och med stor framgång, vilket uppmärksammades både här och i det internationella musiklivet.

Emil Sjögren fanns i kretsen kring August Strindberg, Carl Larsson och Ernst Josephson. Men trots sin berömdhet hamnade han i skuggan av sina samtida tonsättare som Alfvén, Stenhammar och Peterson-Berger.

Författaren och ordföranden i Emil Sjögren-sällskapet Anders Edling , som forskat kring denne tonsättare har kommit ut med en biografi över honom (Atlantis förlag). Han ger oss sin bild av Emil Sjögren. Kan vi se ett nyväckt intresse för Emil Sjögren, det tidiga 1900-talets hyllade tonsättare?

Efter paus spelas musik av Emil Sjögren.

Anmäl dig till vannerna@konserthuset.se eller på telefonsvarare 08-20 58 12 snarast möjligt och senast den 28 november. Om du får förhinder anmäler du det på telefon eller e-post.

Annorlunda Catering kommer att ha öppet för servering i foajén utanför Grünewaldsalen. Du kan göra en förbeställning redan före vänträffens början så står allt på reserverad plats när pausen börjar. Om du önskar ett glas vin i pausen köper du en vinbiljett för 50 kr när du betalar avgiften för vänträffen.

Musik vid förra vänträffen den 30 oktober: Föreläsaren/sångaren Måns Tegnér och Stefan Lindgren, piano, framförde tondikten Die Forelle. Forellkvintetten spelades av Gudrun Dahlkvist, violin, Nadine Jurdzinski, viola, Hanna Dahlkvist, cello, Sigrid Granit, kontrabas, och Stefan Lindgren, piano.

Kommande vänträffar:  19 februari Clara Schumann – 200 år. 12 mars, 8 april 28 maj program meddelas senare.