Vänträff

GrünewaldsalenVänträffarna äger rum i den vackra Grünewaldsalen i Stockholms konserthus.

Entréavgiften är 100 kr per person och betalas, kontant eller med Swish, i Grünewaldsalens entré. Kom ihåg att ta med medlemskortet som ska uppvisas vid entrén. Publikhissen vid T-baneuppgången Kungsgatan 41 är öppen – går till alla våningar.

Vänträff den 24 februari kl. 18
Den revolutionäre Beethoven

Göran Greider

Det är i symfonierna man hittar den som  Beethoven verkligen ville vara: en kompositör som skrev partitur för hela samhällen, för en tidsanda, en epok. En underbar sak med Ludwig van Beethoven är att man fortfarande kan bli riktigt rädd för hans musik. Mozart kan inte skrämma någon. Inte heller Bach. Men Beethoven kan det.
(Citat ur en artikel av Göran Greider om Beethoven).

Välkommen att höra författaren och journalisten Göran Greiders fördjupning om den store tonsättaren. En tonsättare som står honom varmt om hjärtat.

Efter paus spelar Hanna Dahlkvist, cello, Darya Tchaikovsky, piano, Beethovens cellosonat nr 3.

Anmäl dig till vannerna@konserthuset.se eller på telefonsvarare 08-20 58 12 snarast möjligt, dock senast den 18 februari. Om du får förhinder anmäler du det på telefon eller e-post.

Carotte Catering kommer att ha öppet för servering. Du kan göra en beställning redan före Vänträffens början, så står allt på reserverad plats när pausen börjar. Om du önskar ett glas vin i pausen köper du en vinbiljett för 50 kr när du betalar avgiften för Vänträffen.

Musik vid förra vänträffen
Christina Larsson Malmberg, sopran, Katarina Bengtsson Dennis, violin, Christoffer Öhman, violin, Daniel Holst, cello, Jens-Christoph Lemke, fagott, och Peter Lönnerberg, kammarorgel framförde ur Händels Messias: I know that my redeemer liveth, Sinfonia/Pifa och Rejoice greatly.

Kommande vänträffar
16 mars Vänföreningens årsmöte och musikprogram
21 april En afton om stråkinstrumentutbildning – pedagoger, elever och stipendiater från Svenska Stråklärarförbundet
19 maj ”Vadstena-Akademien skapar opera för framtiden”– Nils Spangenberg, konstnärlig ledare
En närmare presentation av varje program kommer som vanligt i samband med inbjudan till respektive vänträff.