Författararkiv: Maria Jerkland

Stipendieutdelning den 4 juni

I samband med Kungliga Filharmonikernas konsert den 4 juni kl. 15, kommer Vänföreningens ordförande att utse 2022-års (två) Årets filharmoniker. Samtidigt kommer Stefan Jacobsons pris till Fritz och Wega Jacobsons minne att delas ut.

Thomas Dausgaard dirigerar Kungliga Filharmonikerna med solisten Roland Pöntinen i Sergej Prokofjevs tredje pianokonsert. Övriga verk som spelas är Lamia av Dorothy Howell samt Carl Nielsens fjärde symfoni ’’Det uudslukkelige’’.

Läs mer om konserten på Konserthuset.se>>

Vänträff Grünewaldsalen den 24 maj kl 18

VIOLA VOILÀ!

Med Viola närmast hjärtat, en kärleksrelation under ett helt yrkesliv.

En helkväll med Filharmonikernas violastämma och Peter Eriksson som kåserar kring Violan.

Peter Eriksson
Peter Eriksson Foto: Nya Wermlands-Tidningen

Violastämman
Vicki Powell
Pascal Siffert
Grop Mikael Sjögren
Vidar Andersson Meilink
Lauriane Dahlkvist
Nadine Jurdzinski
Catarina Skoog Aquilonius
Arne Stenlund
Camilla Svarfvar
Steven Svensson
Christopher Öhman

Anmäl dig till vannerna@konserthuset.se eller på telefonsvarare 08-20 58 12 snarast möjligt, dock senast den 21 maj. Om du får förhinder anmäler du det via e-post eller på telefon.

De efterlängtade genrepen är tillbaka

18 maj – Stéphane Denève dirigent, Clara-Jumi Kang violin. Konsert 18 och 19 maj.
Musik av Arthur Honegger, Karol Szymanowski, Einojuhani Rautavaara och Ottorino Respighi.

2 juni – Thomas Dausgaard dirigent, Roland Pöntinen, piano
Musik av Sergej Prokofjev och Carl Nielsen. Konserter den 2 och 4 juni

Konsertprogram för repetitioner/konserter finns i tidningen ”Lyssna” och på www.konserthuset.se

Generalrepetitionen börjar normalt kl 10.00 och platserna ska vara intagna senast kl 9.45. Publikvärdarna ger instruktioner om var det är möjligt att sitta under genrepet. Glöm inte att stänga av mobiltelefonen helt – inte bara ljudlöst – under hela repetitionen. Ring 08-786 02 00 repetitionsdagen för att få bekräftat att repetitionen kommer att äga rum.

Musikresa till Hamburg 12 – 14 juni

Elbphilharmonie c Maxim Schulz

Häng med till Hamburg där vi upplever Wolfgang Amadeus Mozarts opera Figaros Bröllop den 12 juni på Hamburgische Staatsoper. Dagen därefter, den 13 juni, framförs i det nya konserthuset Elbphilharmonie Arnold Schönbergs symfoniska dikt Pelleas und Melisande, Dance Macabre av Camille Saint-Saëns samt även Maurice Ravels Zigane för violin med Hamburgs filharmoniska orkester och den tyska violinvirtuosen Arabella Steinbacher. Alla tre verk dirigeras av den framstående tyske dirigenten Frank Beermann.

Vi bor i vad som blivit Hamburgs nya landmärke, konserthuset Elbphilharmonie, som rymmer ett förstaklasshotell med sitt spektakulära läge vid hamnen.

Resan anordnas för medlemmar i Föreningen Filharmonikernas vänner. Sista anmälningsdag för resan är 15 februari.

Läs detaljerad information om resan här>>

Peter Schéle 1945 ̵ 2022

Peter Schéle

Peter Schéle, en välkänd profil vid Konserthusen i Stockholm och i Göteborg har nyss gått ur tiden. Genom sitt stora internationella nätverk kunde han flera gånger bistå Vänföreningen med att engagera intressanta gäster och själv underhålla oss vid våra vänträffar.

Läs Stefan Forsbergs minnesord på Konserthusets hemsida här>>

Tips! Det går fortfarande att lyssna på Peter Schéles Sommar i P1 från 4 juli 2013 i SR Play eller på Sveriges radios hemsida.

Stipendieregn i Konserthuset den 24 november

Stipendier 2021
Vänföreningens ordförande Barbro Holmberg delade ut stipendier och priser till fem medlemmar av orkestern vid konserten den 24 november.

Vänföreningens medlemmars stipendier – Årets filharmoniker
Claudia Bonfiglioli, violin II, 50 000 kr

Erik Stenborg, bastrombon, 50 000 kr

Stefan Jacobsons pris till Fritz och Wega jacobsons minne för 2020 resp 2021