Författararkiv: Maria Jerkland

Musikresa till Köpenhamn 11-13 april 2019

Följ med på en musikresa för Filharmonikernas Vänner till Köpenhamn i vår!

Första kvällen går vi på konsert på DR Konserthuset och lyssnar på Dmitri Sjostakovitjs 15:e symfoni under ledning av dirigent Juanjo Mena. Därutöver spelas Benjamin Brittens violinkonsert, ett storslaget och allvarligt verk. Violinisten är Augustin Hadelich.

Den Kongelige Opera

Den andra kvällen går vi på en operaföreställning, Drot og Marsk, som handlar om en maktkamp i Danmark i slutet av 1200-talet, en dramatisk historia med maktspel och kärleksintriger. Ett unikt tillfälle att höra ett klassiskt danskt operaverk. Dirigent är Michael Schønwandt.

I programmet ingår också guidade visningar av det Kongl. Bibliotek (Den sorte diamant) och Musikmuseet samt en 3-rätters middag.

Läs mer om musikresan till Köpenhamn>>

Johannes Rostamo belönad

Johannes Rostamo, solocellist

I samband med söndagens konsert (16/9) Orfeus skattkammare, med musiker ur Orfeus Barockensemble, tilldelades Johannes Rostamo ett stipendium på 50.000 kronor från CH:s jubileumsdonation till minne av Vänföreningens 30-års jubileum 2017”. Donator önskar vara anonym.

Johannes Rostamo är solocellist i Kungliga Filharmonikerna och arbetar som gästande solocellist i en rad europeiska orkestrar. Han är även en passionerad kammarmusiker och en av initiativtagarna bakom ensemblen Stockholm Syndrome Ensemble, och medlem i den finska Jousia Ensemble. Hans intresse för barockmusik har därtill lett till grundandet av filharmonikernas egen tidstypiska Orfeus Barockensemble.

Läs mer om Johannes Rostamo>>   (länken öppnas i nytt fönster)

Musiker belönade av Prins Carl Gustafs stiftelse

Vid årets DN-konsert på Gärdet den 12 augusti med Kungl Filharmonikerna delade vänföreningens ordförande Barbro Holmberg ut kungliga stipendier ur Prins Carl Gustafs stiftelse till tre av orkesterns musiker. Stipendiaterna är Bo-Gustaf Thorell (violin I), Anna Riikonen (flöjt) och Bengt Paulsson (trumpet). Stipendiaterna fick diplom samt 25,000 kr vardera.

Foto: Hans Fridén

Tre filharmoniker belönade i maj

I samband med konserten den 19 maj utsågs Jan Bengtson (flöjt) och Daniela Bonfiglioli (1:a  violin) till Årets filharmoniker 2018. Jan Fahlén (2:a violin) erhöll Stefan Jacobsons pris till Fritz och Wega Jacobsons minne 2018.

Barbro Holmberg, Vännernas nya ordförande

Martin Dworén och Barbro HolmbergVid Filharmonikernas vänners årsmöte den 20 mars valdes Barbro Holmberg till föreningens ordförande. Barbro, som varit del av styrelsen i ett år, har bland mycket annat, tidigare varit landshövding i Gävleborgs län och ordförande i Gävle Symfoniorkesters Vänner.

Avgående ordförande, Martin Dworén, avtackades efter tio år i styrelsen, varav fem år som ordförande.

Martin Dworén och Barbro Holmberg