Författararkiv: Maria Jerkland

Vi önskar er en härlig musiksommar!

I Sverige blommar allting ut på sommaren och det gäller också musiken. Här ger vi tips på festivaler runt Stockholm så vi kommer säkert att ses på någon av dessa.

Konserthuset har också sommaröppet med bland annat nobelvisningar, en fotoutställning av Mats Bäcker och orkestergästspel av Golden State Youth Orchestra.

Vänföreningens festivaltips

Festival O/Modernt 14-19 juni https://omodernt.com/festival (öppnas i nytt fönster) Mis/Reading Beethoven – Konstnärlig ledare Hugo Ticciati.

Saxå Kammarmusikfestival 23-29 juni www.saxa.se (öppnas i nytt fönster) ”Fairy Tales and our Identity – Sagornas och vår identitet.” Konstnärlig ledare: Peter Eriksson

Järna Festival Academy 19-28 juli https://jarnafestivalacademy.com/ (öppnas i nytt fönster) Konstnärliga ledare: Jakob Koranyi, cello och Peter Friis Johansson, piano

Kammarmusikfestival i Allhelgonakyrkan 15-18 augusti www.kammarmusikens-vanner.se (öppnas i nytt fönster) ”Tongivande kvinnor” – Konstnärlig ledare: Bengt Forsberg, piano

Aurora Music Festival 23-25 augusti www.auroramusic.se/stockholm-festival-2018 (öppnas i nytt fönster) Samarbete mellan Aurora Music, Konserthuset och Kungliga Musikhögskolan

Länk till flera festivaler i Sverige www.swedenfestivals.com/ (öppnas i nytt fönster)

DN-konserten på Gärdet – söndag 11 augusti

DN-konsert på Gärdet

Kungliga Filharmonikernas årliga konsert på Gärdet vid Sjöhistoriska museet är en omistlig tradition för stockholmarna. Ett tillfälle att ta med picknickkorg eller köpa mat på plats och njuta av skön klassisk musik och allsång i gröngräset.

Årets solist är Sven-Bertil Taube. Dirigent är Alexander Hanson och Stefan Forsberg är värd.

Förtur att köpa biljetter

Passa på att utnyttja en av dina medlemsförmåner i Vänföreningen och handla biljetter med förtur!
Medlemmar i Vänföreningen och serieabonnenter kan köpa biljetter redan 27 och 28 augusti. Man får köpa två biljetter per konsert och medlem till säsongens alla konserter. Glöm inte medlemskortet! Hela säsongsprogrammet 2019/20 finns i senaste Lyssna och på www.konserthuset.se. Säsongens stora biljettsläpp för allmänheten äger rum 29 augusti.

Stipendium till Ingvar Magnell

Ingvar Magnell

I samband med vänträffen den 8 april, tilldelades Ingvar Magnell ett personligt stipendium som erkänsla för hans mångåriga insatser för att främja den klassiska musiken.

Ingvar driver skivbutiken med klassisk musik i Konserthusets huvudentré  ̵  en sann kulturgärning.

Medlemsavgift 2019

Kom ihåg att betala medlemsavgift för 2019!
Avgiften är oförändrad, 250 kr för en person och 350 kr för två personer på samma adress. Betalning till plusgiro 25 45 66-3, via bankgiro nr 5783-7296 eller med Swish till nr 123 352 5920.

Medlemskort för 2019 kommer att skickas ut efter efter hand sedan vi hunnit bokföra betalningarna.

Så här i början av året kommer det hundratals betalningar varje dag, så det tar lite tid att bokföra dem alla. Vi hoppas på förståelse för att arbetsbelastningen just nu är hög och det kan dröja något innan medlemskorten kommer hem i brevlådan. Alla skall dock ha fått sina medlemskort i god tid före de första evenemangen i senare delen av februari (Lyssnarcirkelns början 18 februari och Vänträffen 19 februari – se ovan).