Författararkiv: Maria Jerkland

Den revolutionäre Beethoven

Vänträff i Grünewaldsalen den 24 februari kl. 18

Ludwig van Beethoven

“Det är i symfonierna man hittar den som Beethoven verkligen ville vara: en kompositör som skrev partitur för hela samhällen, för en tidsanda, en epok. En underbar sak med Ludwig van Beethoven är att man fortfarande kan bli riktigt rädd för hans musik. Mozart kan inte skrämma någon. Inte heller Bach. Men Beethoven kan det.” Citat ur en artikel av Göran Greider om Beethoven.

Göran Greider

Välkommen att höra författaren och journalisten Göran Greiders fördjupning om den store tonsättaren. En tonsättare som står honom varmt om hjärtat.

Efter paus får vi lyssna till Beethovens cellosonat nr 3, Hanna Dahlkvist, cello och Darya Tchaikovsky, piano.

Anmäl dig till vannerna@konserthuset.se eller på telefonsvarare 08-20 58 12 snarast möjligt, dock senast den 18 februari.

Lyssnarcirkel våren 2020

En föreläsningsserie för dig som är nyfiken på musikens grunder eller allmänt om musik. Våra föreläsare delar med sig av sin stora kunskap i musik. Musik som du kan ta del av i Konserthusets vårprogram. Inga förkunskaper krävs. Föreläsningarna hålls i Aulinsalen i Konserthuset vid sex tillfällen kl 17.00-18.30.

Serien är endast för medlemmar i Vänföreningen.

Måndag 2 mars, Porträtt av tonsättaren Lars-Erik Larsson, Tom Sandberg, musikjournalist
Tisdag 24 mars, Om Beethovens stråkkvartetter Måns Tengnér, musikvetare
Måndag 30 mars, Sankta Cecilia- musikens skyddshelgon, Måns Tengnér
Måndag 6 april, Debussy och havet, Måns Tengnér
Onsdag 15 april, Prokofjev – musik med minnesvärda melodier, Måns Tengnér
Måndag 4 maj, Pianot – en egen orkester av klanger, Stefan Lindgren, orkesterpianist i Kungl Filharmonikerna

Deltagaravgift 700 kr. Anmälan görs till vannerna@konserthuset.se eller på telefonsvarare 08-20 58 12. Betalning till plusgiro 25 45 66-3, bankgiro 5783-7296 eller Swish 123 352 5920 senast den 24 februari.

Möt musikens mästare i Chopins hemland

Torget i Gamla stan i Warszawa. Foto: Fotolia

I Warszawa hålls vart femte år  i oktober en internationell Chopintävling med deltagande pianister från hela världen.

Det är tidigt mycket stor efterfrågan på biljetter, som säljs slut ett år före tävlingen. Vänföreningen kan genom resebyrån CE Travel erbjuda 25 biljetter till en av konserterna.

En tvådagarsresa är planerad med musik- och kulturprogram 21-23 oktober 2020>>

Anmälan till resan senast den 15 november!

Stipendium till tubaisten Karl-Johan Elf

Foto: Johan Falk

Kungliga filharmonikernas tubaist, Karl Johan Elf, har tilldelats årets stipendium från CH:s Jubileumsdonation till minne av vänföreningens 30-årsjubileum 2017.

Stipendiet överlämnades av Vänföreningens ordförande Barbro Holmberg i samband med konserten den 10 oktober 2019.