Författararkiv: Maria Jerkland

Stipendium till Cecilia Glaser

Vid vänträffen den 22 november tilldelades Cecilia Glaser, cellist i Kungl. Filharmonikerna, ett stipendium på 50 000 kronor ur CH:s Jubileumsdonation till minne av vänföreningens 30-årsjubileum 2017.

Cecilia Glaser och Barbro Holmberg
Cecilia Glaser och Barbro Holmberg. Foto: Brita Löfgren Lewin

Vänträff i Grünewaldsalen den 22 november kl 18

Fyrtioett år som filharmoniker

Wille Sundling
Foto: Bernt Karlsson Länstidningen

”Det har varit en ynnest att få musicera med eliten av landets instrumentalister i Kungliga Filharmonikerna”

konstaterar Wille Sundling om sitt musikerliv.

Att få möta dirigenter i världsklass och berömda solister på instrument och sång. Solister som Birgit Nilsson, violinisterna Oistrakh och Menuhin, pianisten Rubinstein, dirigenterna Kubelik och Klemperer och många fler.

Violinisten och tidigare stämledaren Wille Sundling
samtalar med musikkunnige Nils-Göran Olve om de händelserika åren (1962-2003) i orkestern. För övrigt var Nils -Görans far, violinisten Nils Olve, musikerkollega med Wille i orkestern.

Det kommer att bli en kväll full av orkesterminnen!

Efter pausen spelar musiker från Filharmonikerna.

Stipendíet ur ”CH:s Jubileumsdonation till minne av vänföreningens 30-årsjubileum 2017” kommer att delas ut vid vänträffen.

Musikresa med tåg till Oslo den 1-3 december

Foto Einar Aslaksen, Munch

Med Oslo i vinterskrud värms staden upp av musik och dans. Under ett par kvällar i december bjuds på Dvorák, Barber och Bernstein på Oslo Konserthus samt balett på Den norske Opera & Ballett. Vi besöker Nasjonalmuseet i Oslo, som nyligen slog upp portarna. Vi besöker även det nya Edward Munchmuseet som öppnade förra året.

För detaljer om resan; program, pris, anmälan senast den 20 oktober:

Läs beskrivning av Osloresan>>

Stipendieregn i Konserthuset

Stipendiaterna fr.v. Anna Stigmer, Per Andersson, Henrik Peterson samt Anders Haag.

I anslutning till konserten i Konserthuset den 4 juni delade vänföreningens ordförande Barbro Holmberg och vice ordförande Stefan Bohman ut stipendierna Årets Filharmoniker 2022 – 50.000 kronor var – till Anna Stigmer, violin II, Per Andersson, oboe, samt ett kollektivt stipendium på 50.000 kronor till Kungliga Filharmonikernas kamratförening. Orkesterns ordförande Anders Haag tog emot diplomet.

Stefan Jacobsons pris 2022 till Fritz och Wega Jacobsons minne, 66.000 kronor, delades ut till Henrik Peterson, violin II.